Kendi İçinden Konuşmanın Kazalardaki
Rolü
The Role of
Innerspeech in Accidents
İçsel ses,
dışarıdan ve aleni sesler olmadan, sesleri subjektif olarak duyma tecrübesidir. Doğal olarak kafamızın içinde sesler
duyarız. Örneğin, bazan kapı zili
çalıyor gibi duyabiliriz. Düşünürken
konuşuyormuş gibi sesimizi duyabiliriz.
Innervoice is the
subjective experience of hearing sounds in the absence of external and overt
sounds. We hear sounds and voices in our
head normally. For example, we may
sometimes hear asif the door bell has rung.
We may also hear asif we are speaking when we are thinking.
“İçkonuşma açık ve duyulabilir ifade
yokluğunda yaşanan subjektif dil tecrübesi olarak tanımlanabilir.”[1]
İçkonuşmanın gürlüğü zaman zaman değişir.
Örneğin, haksızlıkla karşılaştığımızda içsesimiz adeta bağırmaya başlar.
“Inner speech can
be defined as the subjective experience of language in the absence of overt and
audible articulation.” [1] The loudness
of the innerspeech changes from time to time.
For example, when we face injustice our innervoice begins to ‘shout’
literally.
Bazan içsesimiz kontroldan çıkar ve
bizi rahatsız eder.İçses tamamen kontroldan çıkabilir ve biz onu kontrol
edemeyebiliriz. Bu halusinasyonlara
neden olabilir. Ses halusinasyonları
bazı zihinsel rahatsızlıklarda sıklıkla görülür.
There are times
our innervoice may get out of control and disturb us. The innervoice may get totally out of control
and we may not be able to control it.
This may lead to hallucinations.
Sound hallucinations are frequent in some mental disorders.
İçses
sağlıklı bir kişide olumlu bir rol oynar.
En basitinden, aklımızda tutmak istediğimiz bir şeyi tekrar ederiz. “İçsesin görev güçlüğü ve görev başarısı (Al-Namlah,
Fernyhough, & Meins, 2006; Fernyhough & Fradley, 2005; Winsler,
Fernyhough, & Montero, 2009)”[1], “planlama, yasaklama, ve davranış
kontrolü gibi muhakemesel yetenekler (e.g., Cragg & Nation, 2010”;[1]
“Williams, Bowler, & Jarrold, 2012),
metacognitionda, kendinin-farkındalığında, ve kendini anlamada olmada
önemli bir rol (Morin, 2005)”[1].
Innervoice also
plays a positive function in a healthy person. Simply, we repeat a phrase when we have to
keep it in our mind. “Innerspeech’s
relations to task difficulty and task performance (Al-Namlah,
Fernyhough, & Meins, 2006; Fernyhough & Fradley, 2005; Winsler,
Fernyhough, & Montero, 2009)”[1], “cognitive capacities responsible for the
planning, inhibition, and control of behavior (e.g., Cragg & Nation, 2010”;[1]
“Williams, Bowler, & Jarrold, 2012),
an important role in metacognition, self-awareness, and
selfunderstanding (Morin, 2005)”[1].
İçsesi duymaya
istek ile ya da otomatik olarak başlarız, yani bilinçli yada bilinçaltı ile. Bir sorunu yada kişiyi ele aldığımızda içses
istek ile tetiklenir. Bilinçaltımız bir
acil durumda veya iş zorluğu ile karşılaşınca ya da alışkanlıkla içsesi
tetikler.
We begin to hear
innerspeech intentionally or automatically, namely consciously or
subconsciously.
Innerspeech is
trigged when we adress an issue or a person by our will. Our subconscious may trigger innerspeech in
case of emergency, or task difficulty or just a habit.
İçsesi kendi
sesimiz ya da başka bir ses olarak algılarız.
Kendi sesimiz kendinin farkındalığının varlığını ve zihinsel faaliyette
odaklanmayı belirtir. İçses sayesinde
sağlanan odaklanma recursive ve artan başka zihinsel işleri engeller.
We percieve innervoice
as our self voice or non-selfvoice.
Selfvoice implies selfconsciousness and focus in cognitive
processing. Focus obtained by
innerspeech inhibits other cognitive tasks in a recursive and increasing
manner.
Büyük sistem
kullanan kişinin taşıt/cihaz kontrolünde
uzun süreler durması gerekir.
Tekrarlayan görsel/sessel işaretler, durağan görüntü kullanıcının canını
sıkar. Motivasyon(Dopamin) yapılan işe
göre fazla olursa, beyin onu başka bir iş için kullanmak ister, eğer başka bir
iş yoksa hayal görme başlar. Hayal görme
görsel, sessel ya da İçses şkelinde olabilir.
Kullanıcı belirli bir konu hakkında
beyni içinde
yüksek sesle düşünmeye başlar.
The large system
driving person has to stand on the control of his/her vehicle for long periods
of time. Repetitive visual/audial
inputs, static view or situations bores the driver. When the motivation(Dopamin) becomes
excessive according to the task the brain has to use it for another task, if
none then dreaming begins. Dreaming may
be visual or audial or as innerspeech.
The driver begins to think about a specific subject loudly in his/her
mind.
İçses
başladığında ilk önce ‘bölünmüş dikkat’ olarak muamele görür, yani kullanıcı
taşıtı sürer ve bunun yanında zihini içinde kendisi ile konuşur. Tehlike, içsesin odağının/öneminin doğal
olarak artmasıdır. Sürücü, içsesin ne
zaman taşıt sürme işinin üstüne çıktığını farkedemez. En kötüsü,
İkincil işin
ne zaman kapandığını bilme yeteneğimiz olmamasıdır. Örn. Otomobil kullanırken açık olan radyonun
sesini ne zaman duymamaya başladığımızı fark etmeyiz, bir zor durumla
karşılaşınca. Ototmobil kullanırken kaçınılmaz
bir tehlikenin aniden farkına varmamızın nedeni budur.
When dreaming or
the innerspeech begins, it is at first treated as ‘divided attention’, namely
the driver drives and also talks to himself in his mind. The risk is, the focus of innerspeech has the
natural tendency to increase. The driver
cannot know when the innerspeech has overcome the driving task. The worst of it, we cannot be aware of the
closure of the secondary task. For ex.
you cannot notice when the radio’s sound has disappeared ina case of driving
difficulty. This is the reason we
suddenly get aware of an imminent danger when driving.
Teknik açıdan, büyük sistemi kontrol
ederken ilgisiz iç konuşma kontrolörün
kendi bilincini/kendi farkındalığını arttırır. Bu insan/makina
vücutbuluş bütünlüğünü bozar, açıkça ismini koyarsak pilot-uçak
bütünlüğünü. Vücutbuluş bütünlüğünün
bozulması durum farkındalığının kaybolmasına yol açar.
Technically
speaking, not related innerspeech while driving increases the selfconsciousness
/ selfawareness of the driver. This
hurts the man-machine embodiment, let’s name it, pilot-airplane embodiment. The loss of embodiment leads to the destruction
of the situation awareness.
Bu noktada,
büyük sistemin emniyeti bilinçaltına ve kontrolörün reflex tepkilerine kalır. Bilinçaltı, sürücünün daha önce aldığı
eğitimlerin görsel kuralları tarafından tetiklenir ve hatta kontrolör dış
dünyaya bakar fakat görmezse onun bilinçaltı acil durumu farkedebilir.
At this point, the
safety of the large system is left only to the subconscious and the sudden reflexive
reactions of the driver. The
subconscious, may be triggered by driver’s previously trained visual rules and
even if the driver looks and does not see the outer world his subconscious may
sense the emergency.