Pilot Kabinlerini Muhakemesel Sistem Olarak Anlamak
From UNIVERSITY OF
CALIFORNIA, SAN DIEGO Cognition in Flight: Understanding Cockpits as Cognitive
Systems
Barbara E. Holder’ın
Doktora tezinden
A
dissertation submitted in partial satisfaction of the requirements for the
degree Doctor of Philosophy in Cognitive Science by Barbara E. Holder
Hutchins’in (1995)
dağınık muhakeme teorik çerçeve işinden prensipleri kullanarak pilot kabininin
muhakemesel bir sistem olarak nasıl çalıştığı görevine başladım.
Utilizing
principles of Hutchins (1995) distributed cognition theoretical framework I set
about the task of describing how the cockpit functioned as a cognitive system
in both cases.
Pilot kabinini
muhakemesel bir sistem olarak düşünmek uçak işletimine katkıda bulunan yalnız
pilotları değil, fakat aynı zamanda göstergeleri, prosedürleri ve etkileşimleri
içeren geniş bir analiz birimini içerir.
Böylece, pilot kabini sosyal, fiziki, ve kavramsal çevreleri üzerine
dağılmış bir biligi işleme sistemi olarak görülebilir.
Thinking
of a cockpit as a cognitive system requires an expanded unit of analysis that
includes not just the pilots, but also the displays, procedures and
interactions that contribute to aircraft operation. Thus, the cockpit may be
seen as an information processing system that is distributed across its social,
physical, and conceptual environments.
Pilotlar muhakemesel
bir sistemin katılanları ve uçak davranışı yalnızca pilot bilgisinin bir sonucu
değil bu, aynı zamanda pilotların eylemleri, kararları, ve değerlendirmeleri
düzenlemek için nasıl kabin kaynaklarını koordine ettiklerine dayanır.
Pilots
are participants in a cognitive system and aircraft behavior is not merely a
function of pilot knowledge it also depends on how pilots coordinate cockpit
resources to organize actions, decisions, and judgements.
Son yıllarda pilot
kabini iş yükü yönetiminde araştırmalar bir görevle aşırı meşgul olmanın başka
önemli işlerin bırakılması sonucunu doğrabildiğini ileri sürmektedir. Bazı durumlarda bırakılan görev navigasyon ve
uçak kontrolunu içerebilir.
Recent
research in cockpit workload management suggests that preoccupation with one
task may result in the shedding of other important tasks. Under some
circumstances the tasks shed may include the navigation and control of the
aircraft.
Raby ve Wickens (1994)
zihinsel yük arttıkça, öznelerin 16 16 icra stratejilerini ayarladıklarını
buldu, fakat bu stratejiler detaylı değildi.
Daha yüksek öncelikli işlere zaman içinde daha çok dikkat veriliyordu ve
alçak öncelikli işler öncelikte daha da azaltılıyor ya da terk ediliyordu.
Raby
and Wickens (1994) found that as workload increased, subjects adjusted their
task 16 16 performance strategies, but those strategies were not elaborate.
Tasks of higher priority were given more attention over time and lower priority
tasks were further degraded in priority or shed.
İşini iyi yapan
pilotların görevlerini daha erken yaptıklarını ve görevleri arasında değişiklik
yapmakta daha esnek oldukları sonucunu
çıkardılar. Dikkatin doymaya
uğraması, veya tünel görme, muhakemesel gereklilik nedeni ile oluşabilir.
(Williams, 1995).
They
concluded pilots who performed well appeared to perform their tasks earlier and
were more flexible in switching between tasks. Attention saturation, or tunnel
vision, may be induced by cognitive demand (Williams, 1995).
Durum farkındalığına
katkıda bulunan bilgi toplama faaliyetleri iş yükünü arttırır ve durum
farkındalığının sürüdürülmesi yürütülmekte olan görevlerin icrası ile çatışan
kaynaklar gerektirebilir(Adams, Tenney, & Pew, 1995).
Information
gathering activities that contribute to situation awareness add to workload and
the maintenance of situation awareness requires resources that may compete with
ongoing task performance (Adams, Tenney, & Pew, 1995).
Uçağın içinde bulunduğu
halin değiştiği durumlarda her bir değişiklik önemli ya da anlamlı
değildir. Dikkatini bir unsurdan öbürüne
değiştiren pilotlar kendi içinde tutarlı bir resim oluşturamazlar, fakat eğer
pilot dikkatini güncellenmesi geken kritik ipuçlarına kaydırmazsa bir durum
değerlendirilmesi kaçırılabilir (Woods, Johannesen, Cook, & Sarter,
1994).
In
situations where the state of the aircraft is changing not every change is
important nor meaningful. Pilots who shift attention from one item to another
may not be able to formulate a coherent picture, but unless pilots shift
attention critical cues needed to update a situation assessment may be missed
(Woods, Johannesen, Cook, & Sarter, 1994).