ATTENTION
WINDOW AND THE SITUATION AWARENESS
DİKKAT PENCERESİ VE DURUM
FARKINDALIĞI
Looking
is turning our fase and eyes to a certain direction and percieve the objects
there as a whole. For example,
percieving that the sides of a rectangle connect and the sides are parallel.
Bakmak gözlerimizi belirli
bir yöne çevirmek ve oradaki nesneleri bir bütünlük içinde algılamak. Örneğin dikdörtgen biçimindeki bir nesnenin
kenarlarının birleştiğini ve paralel olduklarını algılamak.
In
contrast, seeing is identifying this object as ‘door’. Looking is a simple operation without mental
depth, a process in which lower level seeing information is stored temporarily
at the buffer regions.
Görmek ise bu nesnenin bir
kapı olduğunu algılamak. Bakmak basit
bir işlemle muhakemesel olmayan, daha alt seviyede görme bilgilerinin geçici
olarak depolandığı tampon bölgelerde yapılan bir işlem.
In
seeing the object that is seen gets binded or related with the ‘door object’ in
the semantical memory.
Görmekte ise görülen şeyin
zihnimizdeki semantik-anlamsal bellekte bulunan kapı nesnesi ile bağlanması, ilişkilendirilmesi
söz konusu.
Focusing
is the limitation of the area that we see under mental control and inhibition
of the area outside.
Odaklanmak baktığımız
alanın muhakeme güdümünde değiştirilmesi, genişliğinin sınırlanması, dışarıda bırakılan
alanın yasaklanması.
Concentrating
is the increasing of the binding operation during seeing. For
example, the evaluation of the door size, whether it is old or new, a
comparison with the other doors etc.
Konsantre olmak/yoğunlaşmak
görme sırasındaki bağlama/ilişkilendirme işleminin derinliğinin arttırılması. Örneğimizdeki kapının büyüklüğünün
değerlendirilmesi, eski mi yeni mi, diğer kapılarla karşılaştırılması gibi.
Paying
attention includes both focusing and some concentration. We first focuse and
limit the area af attention and then concentrate, increase the binding depth somewhat.
Dikkat etmek hem
odaklanmayı hem de konsantre olmayı içerir.
Dikkat ederken önce odaklar, alanı sınırlar sonra da bir miktar
konsantre oluruz.
The
focused thing does not have to be a percievable object. One can focus on an abstract subject. The increasing attention transforms into
concentration.
Dikkat edilen şeyin mutlaka
görsel algılanabilen bir nesne olması gerekmez.
Kişi soyut bir konu üzerinde de dikkatini toplayabilir. Artan dikkat konsantrasyona dönüşür.
Attention
window is the area, details of which contents are binded with their
meanings. We see the objects that are in
the frame at which we focus our attention.
Dikkat penceresi kapsadığı
alan içindeki ayrıntıların anlamları ile bağlandığı/ilişkilendirildiği alandır. Biz dikkat ettiğimiz çerçeve içindeki
nesneleri görürüz.
The attention
window may be visually three dimensional as in driving. Attention window is not visual only. The area which has a high relational depth
forms the attention window when focusing on an abstract subject.
Dikkat penceresi otomobil
kullanırken ki gibi görsel olarak 3 boyutlu olabilir. Dikkat penceresi yalnızca görsel
değildir. Soyut bir konuya dikkat
ederken ilişkilendirme derinliği yüksek olan bölge dikkat penceresini oluşturur.
While
solving a problem, attention concentrates on different aspects of the problem
and subjects related to these. The
relation’s depth and amount determines the size of the attention window.
Bir problem çözerken dikkat
problemin çeşitli yönlerine ve bunlarla ilişkili konulara yoğunlaşır. İlişkilendirme derinliği ve miktarı dikkat
penceresinin büyüklüğünü belirler.
In
tasks such as Air Traffic Control, the controller who may be faced by serious
problems, will have to redirect his/her attention window, shed light upon other
subjects, direct his/her attention just after
solving
the problem.
Hava Trafik Kontrolü gibi
kritik görevlerde, ciddi problemlerle karşılaşan kontrolör yalnızca problemi
çözmekten öte,sorun bitip geri döndüğünde dikkat penceresini yeniden
yönlendirmek, başka konulara ışık tutmak, dikkatini yönlendirmek zorunda kalır.
Experiments
have proved that, even some of the things that reside in the same screen may
not be noticed, when the attention window gets too small.
Yapılan deneyler, dikkat
penceresinin çok daraldığı durumlarda, aynı ekran içinde bile yer alan
nesnelerin görülmeyebildiğini ortaya koymuştur.
Situation
Awareness requires awareness of the size of the current attention window.
Durum farkındalığı
kullanılan dikkat penceresinin büyüklüğünün takibini gerektirir.