Tehlikeli Davranış Eğilimleri
hazardous attitudes [1]
TUTUM, TAVIR
“Tecrübe içinde oluşmuş, içinde bulunduğunuz
durumlara yanıt oluşturan bir zihinsel uyanıklık durumu” (Robbins 1993).
Tutumlar, tavırlar farkında olmadan
sahip olduğumuz ‘otomatik davranışlara’ yol açar. Onlar bir ilişki çerçevesinden,
değerlerimizden ve ölçütlerimizden yola çıkar.
Tutum, ilişkilendirme çerçevemizle içerileştirdiğimiz bilgiyi algılamamızı
ve onu değerlendirmemizi etkiler. Bu
durum davranışımızı etkiler.
Tavırlar davranışlarda belirir.
Büyük sistem hatalarının önemli bir
kısmı insan-kullanıcı hatalarından kaynaklanır.
Ülkemizde de insanların farklı
durumlarda nasıl davrandıklarını anlamak için insan hataları üzerine daha fazla
araştırmalar yapılması gerekir.
FAA tarafından yapılan araştırmalarda
çok kullanıcılı büyük uçakların kullanımında görülen tehlikeli tavırlar ve davranış eğilimleri belirlenmiştir.
Maço, otorite düşmanlığı, tepkisellik,
teslimiyet ve erişilmezlik-incinmezlik (FAA, 2009) . Diğer pilot davranışları işletimsel tuzaklar
veya davranış eğilimleridir.
Macho, Anti-authority, Impulsivity, Resignation, and
Invulnerability (FAA, 2009). Other pilot
behaviors are named operational pitfalls or behavioral traps.
Lester ve
Bombacı(1984) tehlikeli tavırlar gösteren genel havacılık pilotlarının (43%) İncinmezlik, (20%) tepkisellik ve (14%)
maço tutumları içinde olduklarını bulmuştur.
[1] Velázquez, Jonathan, "Behavioral Traps in Flight Crew-Related 14 CFR Part 121 Airline Accidents" (2016). Dissertations and Theses. 193. https://commons.erau.edu/edt/193
Embry-Riddle Aeronautical University, Scholarly Commons Citation