Thursday, November 12, 2020

Tehlikeli Davranış Eğilimleri

 

Tehlikeli Davranış Eğilimleri

hazardous attitudes [1]

 


TUTUM, TAVIR

“Tecrübe içinde oluşmuş, içinde bulunduğunuz durumlara yanıt oluşturan bir zihinsel uyanıklık durumu” (Robbins 1993).

 

Tutumlar, tavırlar farkında olmadan sahip olduğumuz ‘otomatik davranışlara’ yol açar.  Onlar bir ilişki çerçevesinden, değerlerimizden ve ölçütlerimizden yola çıkar.  Tutum, ilişkilendirme çerçevemizle içerileştirdiğimiz bilgiyi algılamamızı ve onu değerlendirmemizi etkiler.  Bu durum davranışımızı etkiler.

 

Tavırlar davranışlarda  belirir.

 

Büyük sistem hatalarının önemli bir kısmı insan-kullanıcı hatalarından kaynaklanır.

 

Ülkemizde de insanların farklı durumlarda nasıl davrandıklarını anlamak için insan hataları üzerine daha fazla araştırmalar yapılması gerekir.

 

FAA tarafından yapılan araştırmalarda çok kullanıcılı büyük uçakların kullanımında görülen tehlikeli tavırlar  ve davranış eğilimleri belirlenmiştir. 

 

Maço, otorite düşmanlığı, tepkisellik, teslimiyet ve erişilmezlik-incinmezlik (FAA, 2009) .  Diğer pilot davranışları işletimsel tuzaklar veya davranış eğilimleridir.

Macho, Anti-authority, Impulsivity, Resignation, and Invulnerability (FAA, 2009).  Other pilot behaviors are named operational pitfalls or behavioral traps.

 

Lester ve Bombacı(1984) tehlikeli tavırlar gösteren genel havacılık pilotlarının  (43%) İncinmezlik, (20%) tepkisellik ve (14%) maço tutumları içinde olduklarını bulmuştur.

 

 [1] Velázquez, Jonathan, "Behavioral Traps in Flight Crew-Related 14 CFR Part 121 Airline Accidents" (2016). Dissertations and Theses. 193. https://commons.erau.edu/edt/193

Embry-Riddle Aeronautical University, Scholarly Commons Citation