Bilinçaltının
Bazı İşlevleri
Some
Functions of the Subconscious Mind
Bilinçli
Zihin
The
concious mind
Bilinçli zihin herhangi bir anda
farkında olduğumuz bütün düşünceleri, hatıraları, duyguları, ve istekleri
içerir. Bu, zihinsel işlemlerin onun hakkında
akılcı bir şekilde düşünebildiğimiz ve konuşabildiğimiz yönüdür. Bu aynı zamanda, herzaman bilincimizin bir
parçası olmasa da kolaylıkla erişilip farkındalığımızın içine getirilebilen
belleğimizi de içerir. Bu, bilinçaltını
kullanarak yapılır.
The conscious mind contains all of the thoughts, memories, feelings, and wishes of which
we are aware at any given moment . This is the aspect of our mental processing
that we can think and talk about rationally. This also includes our memory,
which is not always part of consciousness but can be retrieved easily and
brought into awareness. This is done
using the preconscious...
Bilinç, düşünce ve eylemi içsel
hedeflerle uyumlu kılacak orkestrasyonu yapma yeteneğine, hedefleri temsil eden
eylem desenleri ve onları başarmak için geçilecek yolların aktif bakımını yapma
yeteneğine sahiptir[1].
Consciousness has the ability to orchestrate thought and
action in accordance with internal goals, active maintenance of patterns of
activity that represent goals and the means to achieve them[1].
Umulmadık
bir ses veya harekete doğru başımızı çevirmek gibi basit, otomatik hareketleri
yapmak için bilinç belirleyici değildir. Yine de, bu davranışlar doğru uyarılar
tarafından harekete geçirilen katı, kalıpsal tepkilerdir. Bunlar yeni durumlara genelleştirilemez, ve
geliştirilmeleri çok zaman ve tecrübe gerektirir[1].
Consciousness is not
critical for performing simple, automatic behaviors, such as our tendency to
automatically orient to an unexpected sound or movement. However,these
behaviors are inflexible, stereotyped reactions elicited by just the right
stimulus. They do not generalize well to novel situations, and they take
extensive time and experience to develop[1].
Bilinç
“yukarıdan-aşağıya”
işlemlere ihtiyaç olduğunda önemlidir; yani, davranış içsel durumlar ve
niyetler ile yönlendirildiğinde[1].
Consciousness is
important when “top-down” processing is needed; that is, when behavior must be
guided by internal states or intentions[1].
Bilincin
kontrol ve hedef-odaklı davranışı daha zayıf
ama görevle ilişkili bir yanıtı kuvvetli fakat görev ile ilişkisiz bir yanıta
karşı seçme yeteneğine sahiptir.
Consciousness’s cognitive
control and goal-directed behavior has the ability to select a weaker,
task-relevant response (or source of information) in the face of competition
from an otherwise stronger, but task-irrelevant one[1].
Bilinçdışı zihin
The unconscious mind
Bilinçdışı zihin, bilinçli farkındalığımızın dışındaki duyguların, düşüncelerin,
dürtülerin, ve hatıraların bir deposudur.
Bilinçdışının içeriklerinin çoğunluğu, acı, tasa, veya çelişki gibi
kabul edilemeyen veya rahatsız edici şeylerdir.
The unconscious mind is a reservoir of feelings, thoughts, urges, and memories that is outside
of our conscious awareness. Most of the contents of the unconscious are
unacceptable or unpleasant, such as feelings of pain, anxiety, or conflict.
(Geleneksel olarak hareket fonksiyonları ile ilişkilendirilen) Cerebellum aynı zamanda ezberlenmiş bilgi, depolanmış doğrular,
öğrenilmiş ustalıklar, ve işlem süreçleri ile ilişkilidir. Beyin için bir süper
yüksek hızlı yardımcı-işlemcidir, ve bilinçdışı zekanın yatağıdır. Özellikle otomatikleşmiş muhakemesel işlem
süreçleri ile ilgilidir. Cerebellum
normal bilinç seviyesinden çok bilinçdışı seviyede çalışır[2].
The cerebellum
(which has traditionally been associated with motor functions) is also
heavily involved with memorized information, stored facts, learned skills, and
procedures. It is a super high-speed co-processor for the brain, and appears to
be the seat of unconscious intelligence." It is particularly involved with
the execution of automatized cognitive processes. The cerebellum does not
operate at the normal level of consciousness but rather at an unconscious level[2].
Bilinçli
düşünmemiz,algılamamız ve öğrenmemiz toplam zihinsel faaliyetlerimizin yalnız
küçük bir kısmına karşı düşer, geri kalan tamamen bilinçdışıdır. Zihinlerimiz aynı zamanda çokgörevlilik (aynı
zamanda çok iş yapmak)ta da çok başarılıdır; çevremizde ne olup bittiğinin bir
kısmı ile meşgulken, zihinlerimiz çevremizde geri kalan ne varsa onları içine
almakla meşguldür.
Our conscious thinking, perceiving, and
learning accounts for only a small fraction of our total mental activity, with the rest being entirely nonconscious. Our minds are also similarly proficient at multitasking;
while we are busy experiencing a portion of what is going on around us, our
minds are busy absorbing much of the rest of what is present in our environment[3].
Bilinçli zihinimiz bilinçsiz zihinimizden çok daha yavaş
çalışır, ve bilgi işlemede genel olarak daha az becerikli ve görev görmede
verimsizdir. Bilinçdışı zihin
yaşamımızın uyanık olduğu her an canlıdır, ve o olmadan çevremizdeki dünyayı
anlamamız hemen hemen yetersiz olurdu.
Bütün bildiklerimize bilinçli olarak erişememizin nedeni – o kadar çok
bilgi ile boğulurduk ki normal çalışabileceğimiz noktayı geçerdik[3].
Our conscious minds work much more
slowly than our nonconscious minds, and are overall less
adept at processing information, less efficient at the task. The nonconscious mind is active every waking moment of our
lives, and we would be more or less incapable of understanding the
world around us without it. We are unable
to consciously access all the information for a reason—it would get so
completely overwhelming that we would be distracted past the point of
functioning quickly [3].
Bilinçaltı
The
preconscious/subconscious mind
Bilinçaltı – Bilinçli zihine
getirilebilme imkanına sahip herşeyden oluşur. Bilinçaltı Eğer düşünebilirsek farkında
olabileceğimiz bütün tepkiler ve otomatik eylemleri tanımlar(otomobil sürmek).
The preconscious/subconscious consists of anything that could potentially be
brought into the conscious mind. Subconscious defines all reactions and
automatic actions we can become aware of if we think about them(car driving).
Freud zihinin üç seviyesini bir buzdağına
benzetir. Buzdağının suyun üstünde
görünen tepesi bilinçli zihini temsil eder.
Suyun altına batmış ama hala görülebilen kısım bilinçaltıdır. Su seviyesinden
gözükmeyen buzdağının ana gövdesi bilinçdışıdır.
Freud likened the three levels of mind
to an iceberg. The top of the iceberg that you can see above the water
represents the conscious mind. The part of the iceberg that is submerged below
the water but is still visible is the preconscious. The bulk of the iceberg
that lies unseen beneath the waterline represents the unconscious.
Bilinçaltı bilinçdışı ile bilinç arasında bir geçiştir. Bilinçaltı bilincin bilinçdışı ile haberleştiği
bir arayüzdür. Aynı zamanda bilinçdışı
içinde yer alan milyonlarca bilginin bilinçten saklı kalmasını sağlar.
The subconscious is the transition between unconscious and
conscious. It is an interface with which
conscious communicates with the unconscious.
It also helps to hide the plethora of information/feelings etc. that
reside in the unconscious.
Bilinçaltı
bilincin bilinçdışına erişebilmesi için bir
arayüzdür. Bir şeyi hemen
hatırlayamadığımızda, arama çabamıza küçük bir ara verirsek zihinimizde
belirir. Bilinçdışından o şeyi isteyen
ve ona erişen bilinçaltıdır ve yanıtı bilince ani bir parıltı şeklinde ileten
odur.
Subconscious
is an interface for the conscious
to access the unconscious. When we
cannot remember something immediately, it pops up in our mind after a while if
we make a small brake. It is the
subconscious which has requested and retrieved it from the unconscious and it
returns the answer to the conscious with a pop up.
Son söz
Epilogue
Yaratmada veya icrada başarı zihinin yalnız
bilinçli değil bilinçsiz olanaklarını da kullanan kişisel dengeye dayanır. Bilinçaltı ile
etkileşimde ustalaşmak kişisel başarıyı çok arttırabilir.
The
success in creating or performance depends on the personal balance in using not
only consciousness but also unconcious capabilities of the mind. Being skilled in interacting with subconscious mind may greatly
enhance this personal success.
REFERENCES:
[1] Earl K. Miller, Jonathan D. Cohen; AN INTEGRATIVE
THEORY OF PREFRONTAL CORTEX FUNCTION, Center for Learning and Memory, RIKEN-MIT
Neuroscience Research Center and Department of Brain and Cognitive Sciences,
Massachusetts Institute of Technology; Center for the Study of Brain, Mind, and
Behavior and Department of Psychology, Princeton University.
[2] Gregory Mitchell;
The Cognitive Unconscious
[3] Dr. Robert
Williams; Processing Information with Nonconscious Mind, JOURNAL PSYCHE,
University
of Texas at Austin, American Psychoanalytic Association (APsaA).