Etkileşim Özellikleri
Interaction Attributes
Etkileşimin
karakteri günlük yaşamdaki etkileşimleri bu veya şu şekilde oluşturan temel
unsurları gösterir.
Interaction
character displays the basic elements that form every interaction either in one
way or the other.
Etkileşim
karakteri çeşitli özellikler tarafından belirlenir.
Interaction
character is determined by various attributes:
1-
Gürlük
Loudness
2-
Renk,
frekans, tını – spektral zenginlik Colour, Frequency,
Timbre – spectral richness
3-
Hız
Speed
4-
Süre
Duration
Etkileşim
konuşma ile yapılırsa gürlük, tizlik, renk etkileşimin kalitesini etkiler. Aynı zamanda,
Saniyedeki
kelime sayısı cinsinden hız ve sesli – sessiz harflerin süreleri. Daha üst bir seviyede konuşmanın hızı(içerik
olarak) ve anlamlar üzerinde harcanan süre önemlidir. Çok hızlı konuşma gürlük ve karanlık seslerin
kullanımında olduğu gibi saldırganlık ifade edebilir. Geniş frekans yelpazeli çok renkli zengin bir
ses kötü iletim koşullarında iletişim şansını arttırabilir. Bir bayan gibi ince ve hafif bir ses yalvarma
belirtebilir. Konuşmanın özelliklerini
kullanarak iletişim kurabilir ve yine de standart jargon kullanabilirsiniz.
When interaction is done through speech, loudness, the
highness (frequency), the colour effects
the quality of the interaction. Also, the speed in terms of words/second and
duration of the syllables and consonants affect the quality of the speech. At a higher level, the speed of the speech
(also contentwise) and the duration spent on meanings are important. Very fast speech may indicate aggression as
well as loudness and use of dark colours.
Using a very colourfull rich sound with a wide spectrum may increase the
chance of communication in bad transmission conditions. Whereas a
tiny high frequency women
like tone may indicate pleading.
You can still stick with the standard jargon while communicating with
the attributes of speech.
5-
Öngörme
Anticipation
6-
Patlama
modu – Standart mod Burst mode – standard mode
Öngörme
insan olmayan etkileşimlerde çok önemlidir.
Sistem yalnız önceden belirlenen koşulları öngörebilir. Öngörme insanlar içinde hayatidir. 4444 ve standart deyimler konuşmanın olasılıklarını
azaltır ve pilotlar ve ATCOlar arasındaki iletişimde öngörmeye yardımcı olur.
Anticipation is very important in nonhuman
interactions. The system anticipates
only conditions that are established before for interacting. Anticipation is also vital for human
interactions. 4444 and standard
phraseology reduces the possibilities of speech and helps anticipate the communication
between pilots and ATCOs.
Patlama modu
ve standart mod bilgisayarlar arasındaki iletişimde kullanılan iletme
tipleridir. Fakat insan insana
iletişimlerde de sık sık kullanılır.
Patlama modu 3 özelliğe sahiptir, patlamanın süresi, patlamayı bekleme
süresi, ve patlamanın maksimim gecikme süresi.
Burst mode and standard mode are types of data transmission
that are used for communication between computers. But they are also used frequently in human to
human communications.
Burst mode has three attributes, the duration of the
burst,wait duration for the burst and
the max latency of the burst.
7-
Artikulasyon
Articulation
8-
Zarf
manipulasyonu Envelope manipulation
Artikulasyon
insandan insana etkileşimde hayati derecede önemlidir. Bir insan kendini anlatamazsa
Kendini daha
iyi artikule ederek ifade eder. Benzer
şekilde ileti başarısızsa, bilgisayarlar daha yüksek kaliteli bir veri bandına
geçerler. Her ikisi de hemen hemen
aynıdır, sesin frekans yelpazesini arttırmak için koşulları iyileştir.
Articulation is crucially important in human to human
speech interaction. When a human can not
make himself understood he expresses himself articulately. Similarly
when a transmission is not successful, computers switch to a higher
quality data band. Both of them are
almost the same, increase the conditions for spectral richness of the voice.
9-
Dinamiklik
vs Durağanlık Dinamikness vs Staticity
10-
Kısımlama
Partitioning
Bir
etkileşim baştan sona durağan özelliklere sahip olabilir. Veya içeriğine veya çevre kpşullarına göre
değişebilir. Politikacılar bu özelliği
sık sık kullanırlar ve hayati noktaları ifade ederken konuşmalarını yavaşlatır
ya da ses tonlarını değiştirirler.
Kısımlama pilotlar tarafından zorunlu fakat iyi bilinen bilgileri ifade
ederken normal söyleme hızına karşı hızlı söyleme hızı kullanarak yapılır.
An
interaction may have stable attributes all through its end. Or it
may change according to its content or environment conditions. Politicians use this attribute frequently and
slow their speech or change their tone when expressing vital points. Partitioning is done by pilots where they
have to express a required but wellknown information by using a high speaking
speed next to a normal speed delivery.
11-
Mutabakat
Commitment
Mutabakat etkieşimdeki
her iki tarafın kimlik belirlenmesi ile yapılır. Mutabakat hayatın her alanında etkileşimin
önemli bir özelliğidir. Psikiyatrist
Eric BERNE terapilerinde etkileşim yerine mutabakat kelimesini tercih
eder. Terapi devam ederken hasta ve
kendine somut bir hedef veya amaç kurar.
Aynı zamanda, bilgisayarlara zarar veren bilgisayar mikropları
genellikle antivirus programlarının mutabakat kontrollerini yenen numaralara
dayanır.
Commitment
is done by identification of both sides in the interaction. Commitment is an important attribute of
interaction in all areas of life.
Psychiatrist Eric BERNE prefers to use the word commitment in place of
interaction in his therapies. He
establishes an absolute aim or purpose for the patient and himself while the
therapy continues. Also, computer
malware which intend to damage computers are widely based on tricks that
overcome the commitment checks of the antvirus programs.
12-
Birebir
bireçok one to one / one to many
Etkileşim
bire bir ya da bire karşı çoklu olabilir.
Her sektörün ATCOsu pilotları bire bir iletişime çağırabildikleri
adanmış frekanslara sahiptirler. Burada
adanma sözlü mutabakatla gerçekleşir ama sektördeki diğer pilotlar da konuşmayı
duyabilir. Buna karşılık ATCO sektördeki bütün uçuşlara da hitap edebilir.
Interaction
may take one to one or one to many. ATCO
of each sector has assigned frequencies from which he may be called by pilots
for one to one interaction. Assignment
here is realized by verbal commitment but the other pilots in the sector will
be able to listen. In return the ATCO
may call all the flights in his sector in case of emergency.
13-
Bekle,bildir wait, notify
14-
Kes
interrupt
15-
Herkese bildir notify all
Wait-bekle
durumu etkileşim taraflarından birinin iletimi durdurup kendisine gelen
herhangi bir çağrıyı beklemesidir. Bu
aynı zamanda normal hayatta ve bilgisayarlarda yaygındır. Günlük hayatta
kişi konuşurken
karşısındakinin konuşmasına şans tanımalı ve kendi konuşmasında boşluklar
bırakmalıdır. Tek bir sektörde tek bir
ATCO ile 6-7 uçaktan(bazan 10-12) fazla uçak varken kolay ve kısa şekilde ifade
imkanını sağlayan standart ATC jargonunu kullanmak önemlidir.
Wait
is the situation when one of the interaction sides stops transmitting and begins to wait ANY call to himself. This is also common in normal life and
computers. While talking in daily life
one must leave spaces in his speech which will give his partner the chance to
begin talking. When there are more than
6-7 aircrafts (sometimes 10-12) in a single sector with a single ATCO it is
important to use the standard ATC jargon which makes it easy and short to
express things.
Siz
bilgisayar kullanırken, interrupt-kesmeler o andaki işi geçici olarak durdurur
ve acil bir işi yapar.
ATC-HTK bilgisayar
kesmelerine benzer acil durumlar için kendi anahtar kelimelerine sahiptir. İşler zorlaştığında diğer ATCOlar sorunlu
sektöre yardıma gelirler ve durumu hafifletmek için bilgisayaraların çoklu-iş
ve çoklu-kısımlamaları gibi insan çoklu işleyişi yaparlar.
When
you are using your computer, interrupts are used to stop the current task
temporarily and do an urgent task. ATC
has its own keywords for emergency cases which is the same as computer
interrupts. When things get difficult other
ATCOs come to the help of the troubled sector and do human multiple processing
to help eleviate the situation which is similar to
multitasking-multipartitioning of computers.
Bazan ATCO
bir uçağa WAIT-BEKLE komutu verir, belki de sabit bir kontrol noktası etrafında
dön der.
Trafik el
verdiğinde, geri döner ve o uçağa yere inmesi/veya devam etmesi için
NOTIFY-BİLDİR komutu verir. NOTIFYALL
daha genel bir durumdur, NOTIFYALL bütün bekleyen uçaklara ATCO ile yeniden
temasa geçme izni verir. Burada WAIT,
NOTIFY havacılık deyimi değil etkileşim çeşididir. ATCO bunlara ilişkin 4444 deyimlerini
kullanır.
Sometimes
ATCO tells a flight to WAIT, maybe even to turn around a fixed control
point. When the traffic enables, he
returns back and NOTIFY’s that flight to go ahead with landing/continuing.
NOTIFYALL
is the more general of this case, NOTIFYALL enables all waiting flights to get
into contact with the ATCO again.