Transaksiyonel
Analize Giriş
Introduction
to Transactional Analysis
Otomatik
işleme ve acil durum açısından
with a
view of automatic processing and
emergency cases
Bu yazı, Ali
Yudha’nın kitabından bir kısımdır[1]. Önce giriş ve
ilgili ‘Ebeveyn’ ego durumu kısımlarını alacağım. Daha sonra bunun otomatik süreçler ve hatta
acil durumlarla ilişkisi üzerine yorum yapacağım. Ne yazık ki bir ATCO’nun bir pilota
bağırdığını duymamız nadir değildir.
Fakat aslında bağıran ATCO değil onun baba/annesidir. Neden/Nasıl?
Lütfen aşağıdaki ve gelecek blog makalemi okuyunuz.
This
is a section of Aldi Yudha’s book [1]. I
will first take the introduction and the relevant part ‘Parent’ ego state. Later I will comment on its relation to
automatic processing and even emergency cases.
It is not rare that we hear an ATCO shouting to a pilot
unfortunately. But actually it is not
the ATCO but it is her father/mother shouting.
Why/How? Please read the below
and my next blog article.
Ego durumları
Ego
states
Transaksiyonel
analizin temel bir düşüncesi ego durumlarıdır.
Berne Ebeveyn insan kişiliğinin, Yetişkin, Çocuk olarak adlandırdığı üç
unsurdan oluştuğunu ileri sürdü. Bu
tanıdık isimler zihnin ‘benlik’durumlarını tarif eder. Berne, bu durumların
kendilerine ait davranış desenlerine yolaçtığına inandı.
An
idea fundamental to transactional analysis is that of ego states. Berne suggested
that human personality is made up of three elements which he referred to as
Parent, Adult and Child. These familiar words were used by him to describe
states of ‘self’ or states of mind which he believed
gave
rise to their own individual patterns of behaviour.
Ego
durumları, tabii ki, hepimizde ortak olarak vardır ve düşüncelerimizi,
duygularımızı ve davranışlarımızı yönetir.
Herhangi bir verilmiş durumda kişinin o anda gerçekten hissettiği şekle
karşı düşen belirli bir davranış desenini gösterir birey. Duygular değiştikçe, kişinin gösterdiği
davranış deseni de değişir.
Ego
states are, of course, common to all of us and govern our thoughts, feelings
and behaviour. In any given situation an individual will exhibit a certain
pattern of behaviour which corresponds to the way that person is actually
feeling at the time. As feelings change, so also do the patterns of behaviour
which the person displays.
Ebeveyn ego durumu
Parent
ego state
Ebeveyn ego
durumu ebeveyn kişilerden alınan bir kümeyi, düşünce, duygu ve davranışı temsil
eder. Berne’ye göre(1964) Ebeveyn durumu
hem dolaylı hem de doğrudan şekillerde gösterilir. Bir kişi, örneğin, ebeveynlerinden birinin
belirli bir durumda göstereceği tepki gibi tepki gösterir. Bu olduğu zaman, ego durumu doğrudan
gösterilir. Ebeveyn etkisi dolaylı
olduğunda, kişi ebeveynlerinin onun tepki göstermesini istediği şekilde tepki
gösterebilir.
The
Parent ego state represents a set of thoughts, feelings and behaviour which are
derived from parental figures. According to Berne (1964) the Parent ego state
is exhibited in both indirect and direct form. A person may, for example,
respond as one of his parents actually responded in a given situation. When
this occurs, the ego state is directly shown. When the parental influence is an
indirect one, then the person is likely to respond as his parents would have
wished him to respond.
Geçmişten gelen bilgi
Information
from the past
Ebeveyn ego
durumunda kayıt edilmiş bilgiler yaşamın bütün yönleri ile başa çıkmamızı
sağlar. Aynı zamanda insanların
kendilerinin ebeveyn olarak işlev görmesi ve kendi çocuklarının yetiştirmeleri için
gerekli bütün bilgileri sağlar. Ebeveyn
ego durumunun bir başka önemli yönü de
çok sayıda durumda insanların otomatik olarak yanıt vermelerini mümkün
kılar, öyle ki Berne’nin deyimiyle ‘rutin işler’ fazla enerji harcamadan
halledilebilir(Berne, 1964). Yine de, Ebeveyn
ego durumu uygun değilse veya zarar verici ise problemler ortaya çıkabilir. Bunun bir örneği, banka kasa görevlisinin hizmet
etmesi gereken müşteriye ilişkin ‘daha üst’ duruş almasıdır.
Information
which is recorded in the Parent ego state enables us to cope with all aspects
of living. It also provides all the data necessary to enable people to function
as parents themselves and raise their own children. Another significant aspect
of the Parent ego state is that it enables people to respond automatically in
many situations, so that many ‘routine matters’ as Berne describes them can be
dealt with without unnecessary expenditure of energy (Berne, 1964). Problems
arise, though, when the Parent ego state is inappropriate or counter-productive
in a given situation. One example of this is the bank cashier who adopts a
certain ‘superior’ stance in relation to the account holders she is meant to
serve.
Berne(1972)
kişiliğin yapısal diyagramını detaylandırdı, böylece Ebeveyn ego durumu şimdi
genellikle ‘Koruyucu Ebeveyn’ ve ‘Sınırlayıcı’ ya da ‘Kumanda edici’ ebeveyn
şeklinde ikiye bölünür – bkz. Şekil 7.2. Bu diyagram aynı zamanda Çocuğun ego
durumunu ‘Özgür’ veya ‘İsyankar’ ve ‘Adapte olmuş’ şeklinde alt bölümlerle
gösterir.
Berne
(1972) elaborated on his structural diagram of personality, so that the Parent
ego state is now commonly divided into ‘Nurturing Parent’ and ‘Critical’ or
‘Controlling’ Parent – see Figure 7.2. This diagram also illustrates the
subdivision of the Child ego state into ‘Free’ or ‘Rebellious’ Child, and
‘Adapted’ Child.
Koruyucu Ebeveyn ve Kısıtlayıcı Ebeveyn
Nurturing
Parent and Controlling Parent
‘Koruyucu
Ebeveyn’ ve ‘Kısıtlayıcı Ebeveyn’ erken çocuklukta emilen ve ifade edildiğinde
açıkça fark edilebilen iki farklı etki kümesidir.
The
terms ‘Nurturing Parent’ and ‘Controlling Parent’ refer to two different sets
of influence which are absorbed in early childhood and are clearly
distinguishable from each other when they are manifest.
Yine de bu,
her iki kelime ‘Kontrol etme’ ve ‘Önyargılı’, belirli durumlarda, genellikle otomatik ve
sorgulanmadan gösterilen ve keyfi,
yasaklayıcı tavırları adlandırmak için kullanılır.
However,
both these words, ‘Controlling’ and ‘Prejudicial’, are meant to denote
arbitrary and pro hibitive attitudes which are borrowed from parental figures
and are usually exhibited automatically and without question in certain
situations.
‘Koruyucu
Ebeveyn’ ego durumu tamamen farklı bir şekilde görülür, ve genellikle sempati
veya ihtiyacı olan yada zor durumda olan başkalarına destek şeklindedir. Çocukların da üç ego durumunda
yanıt verdiklerini
unutmamak önemlidir ve ‘Koruyucu Ebeveyn’
durumundayken birine veya oyuncak ve bebeklere, daha küçük, zayıf ve savunmasız
bir şeye ilgi şeklinde gösterilebilir.
The
‘Nurturing Parent’ ego state is shown in a completely different way, and is
usually manifest as sympathy or support for others in need or distress. It is
important to remember that children are also capable of responding in all three
ego states, and when they are in ‘Nurturing Parent’ it tends to be demonstrated
as concern for someone or something smaller, weaker and more vulnerable,
including toys and dolls.
REFERENCES:
[1] Aldi Yudha; Counselling Skills and theory,
4th Edition by Margaret Hough (2014)