Sunday, September 29, 2019

Transaksiyonel Analize Giriş - otomatik işleme ve acil durum açısından


Transaksiyonel Analize Giriş
Introduction to Transactional Analysis
Otomatik işleme ve acil durum açısından
with a view of automatic processing and  emergency cases

Bu yazı, Ali Yudha’nın kitabından bir kısımdır[1].  Önce giriş ve ilgili ‘Ebeveyn’ ego durumu kısımlarını alacağım.  Daha sonra bunun otomatik süreçler ve hatta acil durumlarla ilişkisi üzerine yorum yapacağım.  Ne yazık ki bir ATCO’nun bir pilota bağırdığını duymamız nadir değildir.  Fakat aslında bağıran ATCO değil onun baba/annesidir.  Neden/Nasıl?  Lütfen aşağıdaki ve gelecek blog makalemi okuyunuz.
This is a section of Aldi Yudha’s book [1].  I will first take the introduction and the relevant part ‘Parent’ ego state.  Later I will comment on its relation to automatic processing and even emergency cases.  It is not rare that we hear an ATCO shouting to a pilot unfortunately.  But actually it is not the ATCO but it is her father/mother shouting.  Why/How?  Please read the below and my next blog article.

Ego durumları
Ego states
Transaksiyonel analizin temel bir düşüncesi ego durumlarıdır.  Berne Ebeveyn insan kişiliğinin, Yetişkin, Çocuk olarak adlandırdığı üç unsurdan oluştuğunu ileri sürdü.  Bu tanıdık isimler zihnin ‘benlik’durumlarını tarif eder. Berne, bu durumların kendilerine ait davranış desenlerine yolaçtığına inandı.
An idea fundamental to transactional analysis is that of ego states. Berne suggested that human personality is made up of three elements which he referred to as Parent, Adult and Child. These familiar words were used by him to describe states of ‘self’ or states of mind which he believed
gave rise to their own individual patterns of behaviour.

Ego durumları, tabii ki, hepimizde ortak olarak vardır ve düşüncelerimizi, duygularımızı ve davranışlarımızı yönetir.  Herhangi bir verilmiş durumda kişinin o anda gerçekten hissettiği şekle karşı düşen belirli bir davranış desenini gösterir birey.  Duygular değiştikçe, kişinin gösterdiği davranış deseni de değişir.
Ego states are, of course, common to all of us and govern our thoughts, feelings and behaviour. In any given situation an individual will exhibit a certain pattern of behaviour which corresponds to the way that person is actually feeling at the time. As feelings change, so also do the patterns of behaviour which the person displays.




Ebeveyn ego durumu
Parent ego state
Ebeveyn ego durumu ebeveyn kişilerden alınan bir kümeyi, düşünce, duygu ve davranışı temsil eder.  Berne’ye göre(1964) Ebeveyn durumu hem dolaylı hem de doğrudan şekillerde gösterilir.  Bir kişi, örneğin, ebeveynlerinden birinin belirli bir durumda göstereceği tepki gibi tepki gösterir.  Bu olduğu zaman, ego durumu doğrudan gösterilir.  Ebeveyn etkisi dolaylı olduğunda, kişi ebeveynlerinin onun tepki göstermesini istediği şekilde tepki gösterebilir.
The Parent ego state represents a set of thoughts, feelings and behaviour which are derived from parental figures. According to Berne (1964) the Parent ego state is exhibited in both indirect and direct form. A person may, for example, respond as one of his parents actually responded in a given situation. When this occurs, the ego state is directly shown. When the parental influence is an indirect one, then the person is likely to respond as his parents would have wished him to respond.

Geçmişten gelen bilgi
Information from the past
Ebeveyn ego durumunda kayıt edilmiş bilgiler yaşamın bütün yönleri ile başa çıkmamızı sağlar.  Aynı zamanda insanların kendilerinin ebeveyn olarak işlev görmesi ve kendi çocuklarının yetiştirmeleri için gerekli bütün bilgileri sağlar.  Ebeveyn ego durumunun bir başka önemli yönü de  çok sayıda durumda insanların otomatik olarak yanıt vermelerini mümkün kılar, öyle ki Berne’nin deyimiyle ‘rutin işler’ fazla enerji harcamadan halledilebilir(Berne, 1964).  Yine de, Ebeveyn ego durumu uygun değilse veya zarar verici ise problemler ortaya çıkabilir.  Bunun bir örneği, banka kasa görevlisinin hizmet etmesi gereken müşteriye ilişkin ‘daha üst’ duruş almasıdır.
Information which is recorded in the Parent ego state enables us to cope with all aspects of living. It also provides all the data necessary to enable people to function as parents themselves and raise their own children. Another significant aspect of the Parent ego state is that it enables people to respond automatically in many situations, so that many ‘routine matters’ as Berne describes them can be dealt with without unnecessary expenditure of energy (Berne, 1964). Problems arise, though, when the Parent ego state is inappropriate or counter-productive in a given situation. One example of this is the bank cashier who adopts a certain ‘superior’ stance in relation to the account holders she is meant to serve.

Berne(1972) kişiliğin yapısal diyagramını detaylandırdı, böylece Ebeveyn ego durumu şimdi genellikle ‘Koruyucu Ebeveyn’ ve ‘Sınırlayıcı’ ya da ‘Kumanda edici’ ebeveyn şeklinde ikiye bölünür – bkz. Şekil 7.2. Bu diyagram aynı zamanda Çocuğun ego durumunu ‘Özgür’ veya ‘İsyankar’ ve ‘Adapte olmuş’ şeklinde alt bölümlerle gösterir.
Berne (1972) elaborated on his structural diagram of personality, so that the Parent ego state is now commonly divided into ‘Nurturing Parent’ and ‘Critical’ or ‘Controlling’ Parent – see Figure 7.2. This diagram also illustrates the subdivision of the Child ego state into ‘Free’ or ‘Rebellious’ Child, and ‘Adapted’ Child.




Koruyucu Ebeveyn ve Kısıtlayıcı Ebeveyn
Nurturing Parent and Controlling Parent
‘Koruyucu Ebeveyn’ ve ‘Kısıtlayıcı Ebeveyn’ erken çocuklukta emilen ve ifade edildiğinde açıkça fark edilebilen iki farklı etki kümesidir.
The terms ‘Nurturing Parent’ and ‘Controlling Parent’ refer to two different sets of influence which are absorbed in early childhood and are clearly distinguishable from each other when they are manifest.

Yine de bu, her iki kelime ‘Kontrol etme’ ve ‘Önyargılı’,  belirli durumlarda, genellikle otomatik ve sorgulanmadan gösterilen ve  keyfi, yasaklayıcı tavırları adlandırmak için kullanılır.
However, both these words, ‘Controlling’ and ‘Prejudicial’, are meant to denote arbitrary and pro hibitive attitudes which are borrowed from parental figures and are usually exhibited automatically and without question in certain situations.

‘Koruyucu Ebeveyn’ ego durumu tamamen farklı bir şekilde görülür, ve genellikle sempati veya ihtiyacı olan yada zor durumda olan başkalarına destek şeklindedir.  Çocukların da üç ego durumunda
yanıt verdiklerini unutmamak  önemlidir ve ‘Koruyucu Ebeveyn’ durumundayken birine veya oyuncak ve bebeklere, daha küçük, zayıf ve savunmasız bir şeye ilgi şeklinde gösterilebilir.
The ‘Nurturing Parent’ ego state is shown in a completely different way, and is usually manifest as sympathy or support for others in need or distress. It is important to remember that children are also capable of responding in all three ego states, and when they are in ‘Nurturing Parent’ it tends to be demonstrated as concern for someone or something smaller, weaker and more vulnerable, including toys and dolls.

REFERENCES:
[1] Aldi Yudha; Counselling Skills and theory, 4th Edition by Margaret Hough (2014)