Monday, December 02, 2019

Pilot Kabininde Etkileşim Tipleri 1


BASKINLIK
Dominance
Pilot Kabininde Etkileşim Tipleri 1
Interaction types in the Cockpit
coaching, dominance, and intersubjectivity

KALIFORNİYA ÜNİVERSİTESİ, SAN DİEGO Uçuşta Muhakeme:  Pilot Kabinlerini Muhakeme Sistemleri olarak Anlama
From UNIVERSITY OF CALIFORNIA, SAN DIEGO Cognition in Flight: Understanding Cockpits as Cognitive Systems

Barbara E. HOLDER tarafından Muhakeme Bilimi Felsefe Doktoru derecesi gereklerinin kısmi sağlanması için ileri sürülmüş bir Doktora Tezi.
A dissertation submitted in partial satisfaction of the requirements for the degree Doctor of Philosophy in Cognitive Science by Barbara E. Holder

Üç seviyedeki özellikleri belirlemek için bir etkileşim analizi geliştirildi.  Bu özellikler koçluk, baskınlık ve intersubjectivity şeklinde ortaya çıktı.
An interaction analysis was developed to identify three system-level properties. These properties are emergent interaction patterns I named coaching, dominance, and intersubjectivity.

Bu davranış desenleri sistem içine şahsi etkileşimlerden ortaya çıktı ve tek bir pilot tarafından oluşturulmadı.  Veri bu davranış desenlerinin sistem performansını ve uçuş güvenliğini etkilediğini ileri sürer.
These patterns emerged from individual interactions in the system and were not produced by a single pilot. The data suggest these patterns influence system performance and flight safety.
...
Etkileşim süreçleri yalnız başına yalıtım içinde değil aynı zamanda sosyal, fiziksel, ve kavramsal boyutlarda oluşur ve sistem etkileşimlerine şekil verir.  Bu bulgular, gösterge tasarımı, eğitim, anlam oluşması, ve ekip koordinasyonu için sonuçlar içerir.
Interactive processes do not occur in isolation, they occur simultaneously across social, physical, and conceptual dimensions and shape system interactions. These findings have implications for display design, training, meaning construction, and crew coordination.
...

Bir baskınlık etkileşimi tek bir pilot herşeyi yaptığında— partnerinden destek veya  onay almadan, enstruman göstergelerini işlediğinde, konuştuğunda, iş yaptığında, karar verdiğinde.  Öbür pilot, daha önce pasif olmasa bile, pasif bir partner olma eğilimindedir.
A dominance interaction occurs when one pilot does everything—processes instrument representations, speaks, acts, decides, without assistance or concurrence from his partner. The other pilot tends to remain a passive partner even if he was not passive before.

Bu davranış deseni genellikle gösterimlerin tek bir pilot merkezli tek yönlü akmasıyla karakterize edilir.  Pilotlar durum hakkında  birbirlerinden bağımsız olarak birer anlayış oluştururlae ve baskın pilotun anlayışı öbür pilotunkini kenara atar.
This pattern is often characterized by a unidirectional flow of representations centering on one pilot. Pilots construct an understanding of the situation independent of each other and the understanding of the dominant pilot may sway the understanding of the other pilot.

Pliotlar arasındaki iletişim baskın pilottan öteki pilota akan tek yönlü olma eğilimindedir ve anlaşma ya da tartışma için çok az ya da hiç şans bırakmaz.  Bu çeşit etkileşimler tehlikeli olarak bilinir ve deniz kuvvetlerinin uçuş ekibi koordinasyon eğitimlerinde girişkenlik başlığında ele alınır.
Communication between pilots tends to be one-sided flowing from the dominating pilot to the other pilot with little or no opportunity for negotiation and discussion. These kinds of interactions are known to be dangerous and are addressed in the navy’s aircrew coordination training under assertiveness.

Girişkenlik bu programda  şu şekilde tanımlanır: bir eylemde bulunmak için kişinin istekliliği ve faal olarak katkıda bulunması.  Ekibin bütün elemanları, pilotlar ve uçucu ekip elemanları bir çeşit girişkenlik eğitimi alır.
 Assertiveness is defined in the programs as: the willingness one has to take action and to actively participate. All members of the crew, pilots and aircrewmen, receive some kind of assertiveness training.
...