Tuesday, July 30, 2019

Vücut-buluş Tehlike Uyanıklığını Azaltabilir


Vücut-buluş Tehlike Uyanıklığını Azaltabilir[3-10]
Embodiment may reduce risk awareness[3-10]

“Bir vücut şeması bilinçaltı seviyede çalışır.  Vücudun şekil ve duruşunu kayıt eder(farkında olmadan).  Kişinin vücut kısımlarının anlık göreli durumlarını kayıt eder.”.  “Protez cihazları vücut şeması içine emilebilir.Bir marangozun elindeki çekiç nasıl onun vücut şeması içine dahil edilebildiği gibi, herhangi bir sanal vücut kısmı ya da arayüz(keyboard, mouse, joystick) şemanın geçici ya da uzun vadeli parçası haline gelebilir[1]…” 
 “A body schema works on a subconscious level.  It registers shape and posture of the body(without coming to awareness).   It makes a record of the momentary relative disposition of  one’s own body parts”.  “Prothestic devices can be absorbed in the body schema.  Just as a hammer in the carpenter’s hand is incorporated into his body schema, any virtual body part or interface(keyboard, mouse, joystick) can become part of the schema in a temporary or longlasting way[1]…” 

Vücut-buluş kullanıcının sistemi kontrolünü kolaylaştırmakla birlikte, bazı olumsuzluklara da sahiptir ve vücut-buluş itina ile kullanılmalıdır.
While embodiment eases systems control by the user it has some disadvantages and embodiment should be used carefully.

Merdivenlerden aşağı yürümek basit bir vücut-buluş örneğidir.  Kullanılan enstrüman merdivenlerdir.  Bilinçaltı otomatik süreci merdivenlerden aşağı adım atmaktır.  Merdivenlerden inerken ne yapacağımızı düşünmeyiz.  Merdivenlerle aramızda arayüz basamaklardır.  Merdivenler vücudumuzun bir parçası haline gelmiştir.  Onlar bizim tarafımızdan vücut-bulmuştur.
Walking down stairs is a simple example of embodiment.  The instrument used is the stairs.  The subconscious automatic process is stepping down the steps of the stairs.  We do not think what to do while we climb down the stairs.  The interface with the stairs is the steps.  The stairs has become part of our body.  They are embodied by us.

İnsan merdivenlerden aşağı/yukarı birden çok defa inip/çıkar.  Fakat merdivenlerde takılıp düşen insan örnekleri çoktur.  Bunun nedeni; bilinçaltı eylem sürecinin bir nedenden başarısız olmasıdır.
Bilinçaltı süreçleri esnek değildir.  Bağlama göre değişemezler.  Olağanüstü durumları kaldıramazlar. Merdivenlerde takılmaya genellikle diğerleri ile aynı yükseklikte olmayan düzensiz bir basamak neden olur.
A person climbs down and up many times in his/her life.  But there are many examples of people falling or stumbling on the stairs.  The reason is; the subconscious process fails for some reason.
Subconscious processes are not flexible.  They can not change according to the context.  They can not handle unusual situations.  Stumbling on the stairs is  often caused by an irregular step that is not as high as the the others.

Subconscious processes are prone to be interrupted easily if one concentrates/focuses on something else consciously.  Focusing on something excludes all other processes hence stops automatic processes related to embodiment.

Vücut-buluşun farkındalığı/uyanıklığı zaafa uğratabileceği birkaç durum vardır:
There are a number of situations that embodiment may hurt awareness:
1-      Bilinçli farkındalık tehlikeli durumlarda gerekli olabilir.  Vücut-buluş bilinçli farkındalığı duruduran  sahte bir güvenlik duygusu verir.
Conscious awareness may be required in risky situations. Embodiment gives a false sense of safety which stops conscious awareness.
2-      Vücut-buluş tehlike uyanıklığını azaltır.  Herşey yolunda gittiğinde bile acil durumda tepki verme süresini kısa tutmak için, büyük sistem operatörü kötü olasılıklara ilişkin bir his beslemelidir.  Tehlike uyanıklığı bilinçaltında otomatik veya bilinç işleyişinde manuel olabilir.
Tehlike uyanıklığı bir bilinçaltı süreci olduğunda bile vücut-buluş onun imkanlarını çalar.  Vücut-buluş, kontrolü tehlike uyanıklığına geçirme yeteneğine de sahip değildir.
Embodiment may reduce risk awareness.  Even when everything looks in order-OK the large systems operator has to keep a sense of negative event possibilities so that his reaction time to respond emergency is short.  Risk awareness may be automatic by subconscious or manual by conscious processing.  Even when risk awareness is a subconscious process embodiment steals its resources.  Embodiment does not have the ability to pass the control on to risk awareness either.
3-      Vücut-buluş durum farkındalığını azaltır.  Paylaşılan bir ortamda, herşeyin yolunda gittiğine dair genel bir his, durum kontrolünün rutin süreçlerini engelleyen  vücut buluşun otomatik işlem süreçlerini körükler.
Embodiment reduces situation awareness.  A general sense of everything going on OK in a shared environment fosters embodiment’s automatic processing which hinders routine processes of situation checking.

Bilinç iki ayrık bilinç olayını ilişkilendirebilir.  Herhangi bir bilinçli uyarı bir başka olaya işaret vermek için hizmet edebilir.  Bilinçaltı süreçler başkaları ile ilişki kuramayan kapalı kutulardır.  Bu, icracının bilinçaltı ve bilinçli olayları daha üst bir seviyede kontrol etmesini gerektirir.” 
“Consciousness can relate two separate conscious events.  Any conscious stimulus may serve as a signal for any other event.  The unconscious processes are closed boxes that can not relate.  This requires the performer to manage unconscious events and conscious events at a higher level of consciousness.[2] “   
 
Aşırı güven kolayca belirlenen, basit bir ‘cesaret’ duygusu değildir.  Korkak bir insan bile basit vücut-buluşun yolaçtığı aşırı güven ile hareket edebilir. 
 Overconfidence is not a simple feeling of ‘bravery’ that you can identify easily.  Even a coward person may behave with overconfidence caused by simple embodiment.


REFERENCES:
[1]Carolien HERMANS, 2002, Embodiment: the flesh and bones of my body.

[2] Josh McDermott, Global Workspace Theory: Consciousness Explained, Harvard Brain, 1995.

[3] Saral Ali R.: The Role of Interface in Embodiment

[4] Saral Ali R.: Arayüzün Vücut-Bulmada İşlevi

[5] Saral Ali R.: Vücut Benliği Besler

[6] Saral Ali R.: Body neurishes self

[7] Saral Ali R.: Vücut-buluş nedirl

[8] Saral Ali R.: What is embodiment?

[9] Saral Ali R.: VÜCUTBULUŞ VE İNSAN MAKİNA ETKİLEŞİMİ

[10] Saral Ali R.: EMBODIMENT AND MAN – MACHINE INTERACTION