Vücut-buluş Tehlike Uyanıklığını Azaltabilir[3-10]
Embodiment may reduce risk awareness[3-10]
“Bir vücut şeması bilinçaltı seviyede çalışır. Vücudun şekil ve duruşunu kayıt eder(farkında
olmadan). Kişinin vücut kısımlarının
anlık göreli durumlarını kayıt eder.”.
“Protez cihazları vücut şeması içine emilebilir.Bir marangozun elindeki
çekiç nasıl onun vücut şeması içine dahil edilebildiği gibi, herhangi bir sanal
vücut kısmı ya da arayüz(keyboard, mouse, joystick) şemanın geçici ya da uzun
vadeli parçası haline gelebilir[1]…”
“A body schema works on a subconscious
level. It registers shape and posture of
the body(without coming to awareness).
It makes a record of the momentary relative disposition of one’s own body parts”. “Prothestic devices can be absorbed in the
body schema. Just as a hammer in the
carpenter’s hand is incorporated into his body schema, any virtual body part or
interface(keyboard, mouse, joystick) can become part of the schema in a temporary
or longlasting way[1]…”
Vücut-buluş
kullanıcının sistemi kontrolünü kolaylaştırmakla birlikte, bazı olumsuzluklara da
sahiptir ve vücut-buluş itina ile kullanılmalıdır.
While
embodiment eases systems control by the user it has some disadvantages and
embodiment should be used carefully.
Merdivenlerden
aşağı yürümek basit bir vücut-buluş örneğidir.
Kullanılan enstrüman merdivenlerdir.
Bilinçaltı otomatik süreci merdivenlerden aşağı adım atmaktır. Merdivenlerden inerken ne yapacağımızı düşünmeyiz. Merdivenlerle aramızda arayüz
basamaklardır. Merdivenler vücudumuzun
bir parçası haline gelmiştir. Onlar
bizim tarafımızdan vücut-bulmuştur.
Walking
down stairs is a simple example of embodiment.
The instrument used is the stairs.
The subconscious automatic process is stepping down the steps of the
stairs. We do not think what to do while
we climb down the stairs. The interface
with the stairs is the steps. The stairs
has become part of our body. They are
embodied by us.
İnsan
merdivenlerden aşağı/yukarı birden çok defa inip/çıkar. Fakat merdivenlerde takılıp düşen insan
örnekleri çoktur. Bunun nedeni;
bilinçaltı eylem sürecinin bir nedenden başarısız olmasıdır.
Bilinçaltı
süreçleri esnek değildir. Bağlama göre
değişemezler. Olağanüstü durumları
kaldıramazlar. Merdivenlerde takılmaya genellikle diğerleri ile aynı
yükseklikte olmayan düzensiz bir basamak neden olur.
A
person climbs down and up many times in his/her life. But there are many examples of people falling
or stumbling on the stairs. The reason
is; the subconscious process fails for some reason.
Subconscious processes are not
flexible. They can not change according
to the context. They can not handle
unusual situations. Stumbling on the
stairs is often caused by an irregular
step that is not as high as the the others.
Subconscious processes are prone to be
interrupted easily if one concentrates/focuses on something else consciously. Focusing on something excludes all other
processes hence stops automatic processes related to embodiment.
Vücut-buluşun farkındalığı/uyanıklığı zaafa uğratabileceği birkaç
durum vardır:
There
are a number of situations that embodiment may hurt awareness:
1-
Bilinçli farkındalık tehlikeli durumlarda
gerekli olabilir. Vücut-buluş bilinçli
farkındalığı duruduran sahte bir
güvenlik duygusu verir.
Conscious awareness may be required in risky
situations. Embodiment gives a false sense of safety which stops conscious
awareness.
2-
Vücut-buluş tehlike uyanıklığını azaltır. Herşey yolunda gittiğinde bile acil durumda
tepki verme süresini kısa tutmak için, büyük sistem operatörü kötü olasılıklara
ilişkin bir his beslemelidir. Tehlike
uyanıklığı bilinçaltında otomatik veya bilinç işleyişinde manuel olabilir.
Tehlike uyanıklığı bir bilinçaltı süreci olduğunda
bile vücut-buluş onun imkanlarını çalar.
Vücut-buluş, kontrolü tehlike uyanıklığına geçirme yeteneğine de sahip
değildir.
Embodiment may reduce risk awareness. Even when everything looks in order-OK the
large systems operator has to keep a sense of negative event possibilities so
that his reaction time to respond emergency is short. Risk awareness may be automatic by
subconscious or manual by conscious processing.
Even when risk awareness is a subconscious process embodiment steals its
resources. Embodiment does not have the
ability to pass the control on to risk awareness either.
3-
Vücut-buluş durum farkındalığını azaltır. Paylaşılan bir ortamda, herşeyin yolunda
gittiğine dair genel bir his, durum kontrolünün rutin süreçlerini
engelleyen vücut buluşun otomatik işlem
süreçlerini körükler.
Embodiment reduces situation
awareness. A general sense of everything
going on OK in a shared environment fosters embodiment’s automatic processing
which hinders routine processes of situation checking.
Bilinç iki ayrık bilinç olayını
ilişkilendirebilir. Herhangi bir
bilinçli uyarı bir başka olaya işaret vermek için hizmet edebilir. Bilinçaltı süreçler başkaları ile ilişki
kuramayan kapalı kutulardır. Bu,
icracının bilinçaltı ve bilinçli olayları daha üst bir seviyede kontrol
etmesini gerektirir.”
“Consciousness can relate two separate conscious events. Any conscious stimulus may serve as a signal
for any other event. The unconscious
processes are closed boxes that can not relate.
This requires the performer to manage unconscious events and conscious
events at a higher level of consciousness.[2] “
Aşırı güven
kolayca belirlenen, basit bir ‘cesaret’ duygusu değildir. Korkak bir insan bile basit vücut-buluşun
yolaçtığı aşırı güven ile hareket edebilir.
Overconfidence is not a simple feeling
of ‘bravery’ that you can identify easily.
Even a coward person may behave with overconfidence caused by simple
embodiment.
REFERENCES:
[1]Carolien HERMANS, 2002, Embodiment: the flesh and bones of my
body.
[2] Josh
McDermott, Global Workspace Theory: Consciousness Explained, Harvard Brain,
1995.
[3] Saral Ali R.: The
Role of Interface in Embodiment
[4] Saral Ali R.: Arayüzün
Vücut-Bulmada İşlevi
[5] Saral Ali R.: Vücut
Benliği Besler
[6] Saral Ali R.: Body
neurishes self
[7] Saral Ali R.: Vücut-buluş
nedirl
[8] Saral Ali R.: What
is embodiment?
[9] Saral Ali R.: VÜCUTBULUŞ VE İNSAN MAKİNA
ETKİLEŞİMİ
[10] Saral Ali R.: EMBODIMENT
AND MAN – MACHINE INTERACTION