Saturday, December 05, 2020

Daha Başka Bazı Tehlikeli Tavırlar

 

Daha Başka Bazı Tehlikeli Tavırlar [4]

 


https://www.tripsavvy.com/saving-face-and-losing-face-1458303

 

Veilette(2006) [1] kişiliğin tehlikeli durumlara girmede önemli bir rol oynadığını ileri sürmüştür.

Kaza yapmaya eğilimli bir pilotun şu beş tehlikeli tavıra sahip olduğu gözlenmiştir [2]:

 

1-      Kurallardan hoşlanmamak

2-      Kayıtlardaki kazalar ile pilotun otomobil sürme ehliyetini emniyet ihlalleri

3-      Heyacan ve macera arayıcı karakter

4-      Tepkisel olmak, bilgi toplamada ve yapılan işlerde seçilen çabuklukta metodlu ve disipilinli olmamak

5-      Yardımcı pilot, uçuş asistanları, uçuş hizmet istasyonu çalışanları, uçuş eğitmenleri ve hava trafik kontrolörleri gibi harici kaynaklardan faydalanmayı dikkate almamak.

 

Yukarıdaki her eğilim tehlikeli tavırlarrın beş maddesi ile şu veya bu şekilde uyumludur.

1-      Maço,

2-      otorite düşmanlığı,

3-      tepkisellik,

4-      teslimiyet 

5-      erişilmezlik-incinmezlik (FAA, 2009) . 

 

Murray(1999) [3] altıncı tehlikeli tavırın ‘Saygınlığını kaybetme korkusu’ olabileceğini belirtmiştir.  Bu durum, kişinin aldığı tutum hakkında başkalarının ne düşündüğü hakkında kaygıya kapılmasıdır. Ya da kısaca başkalarının o kişi hakkında ne düşündüğüdür.  Kişi bir kendi imajına sahipse aşağıdaki yöntemlerle bu imajı korumaya çalışır:

 

1-      Sosyal ilişkilerden kaçınma ve yalnızlığın güvenli ortamını arama

2-      Aptalca gözükmemek için ciddi kazanımlardan vazgeçme

3-      Alay konusu olmamak ve bastırılmamak için korkuları, tereddütleri saklama

4-      Aşırı durumlarda yüz kızartabilecek bütün durumlardan kaçınma hatta intihar etme

 

Saygınlığını kaybetme korkusu insan davranışında olumsuz etkileme imkanına sahip bir olgudur.

Örneğin karışık bir Hava Trafik Kontrolü(ATC) mesajı alan bir pilot yetersiz olarak yargılanmaktansa sessiz kalmayı tercih edebilir. 

 

Grup düzeyinde havacılık ekipleri güçlü birer topluluk olarak görülür ve kararsızlık ya da şüphe gösteren herhangi bir insanın kendisi utanır ve başkalarınca alay konusu olur.

 

REFERENCES:

[1]  Veillette, P. R. (2006). Watching and waning. Business and commercial aviation, 98(2), 60-63.

[2] FAA. (2009). Risk management handbook. Washington, D.C.: Government Printing Office.

[3] Murray, S. R. (1999). FACE: Fear of loss of face and the five hazardous attitudes concept. The International Journal of Aviation Psychology, 9(4), 403-411

[4]  Velázquez, Jonathan, "Behavioral Traps in Flight Crew-Related 14 CFR Part 121 Airline Accidents" (2016). Dissertations and Theses. 193. https://commons.erau.edu/edt/193

Embry-Riddle Aeronautical University, Scholarly Commons Citation