Daha Başka Bazı Tehlikeli Tavırlar [4]
https://www.tripsavvy.com/saving-face-and-losing-face-1458303
Veilette(2006) [1] kişiliğin
tehlikeli durumlara girmede önemli bir rol oynadığını ileri sürmüştür.
Kaza yapmaya eğilimli bir pilotun şu beş tehlikeli tavıra sahip
olduğu gözlenmiştir [2]:
1-
Kurallardan
hoşlanmamak
2-
Kayıtlardaki
kazalar ile pilotun otomobil sürme ehliyetini emniyet ihlalleri
3-
Heyacan ve
macera arayıcı karakter
4-
Tepkisel
olmak, bilgi toplamada ve yapılan işlerde seçilen çabuklukta metodlu ve
disipilinli olmamak
5-
Yardımcı
pilot, uçuş asistanları, uçuş hizmet istasyonu çalışanları, uçuş eğitmenleri ve
hava trafik kontrolörleri gibi harici kaynaklardan faydalanmayı dikkate
almamak.
Yukarıdaki her eğilim tehlikeli
tavırlarrın beş maddesi ile şu veya bu şekilde uyumludur.
1- Maço,
2- otorite düşmanlığı,
3- tepkisellik,
4- teslimiyet
5- erişilmezlik-incinmezlik (FAA, 2009) .
Murray(1999) [3] altıncı
tehlikeli tavırın ‘Saygınlığını kaybetme korkusu’ olabileceğini
belirtmiştir. Bu durum, kişinin aldığı
tutum hakkında başkalarının ne düşündüğü hakkında kaygıya kapılmasıdır. Ya da
kısaca başkalarının o kişi hakkında ne düşündüğüdür. Kişi bir kendi imajına sahipse aşağıdaki
yöntemlerle bu imajı korumaya çalışır:
1-
Sosyal
ilişkilerden kaçınma ve yalnızlığın güvenli ortamını arama
2-
Aptalca
gözükmemek için ciddi kazanımlardan vazgeçme
3-
Alay konusu
olmamak ve bastırılmamak için korkuları, tereddütleri saklama
4-
Aşırı
durumlarda yüz kızartabilecek bütün durumlardan kaçınma hatta intihar etme
Saygınlığını kaybetme korkusu insan
davranışında olumsuz etkileme imkanına sahip bir olgudur.
Örneğin karışık bir Hava Trafik Kontrolü(ATC)
mesajı alan bir pilot yetersiz olarak yargılanmaktansa sessiz kalmayı tercih
edebilir.
Grup düzeyinde havacılık ekipleri güçlü birer
topluluk olarak görülür ve kararsızlık ya da şüphe gösteren herhangi bir insanın
kendisi utanır ve başkalarınca alay konusu olur.
REFERENCES:
[1] Veillette, P. R. (2006). Watching and waning.
Business and commercial aviation, 98(2), 60-63.
[2] FAA. (2009). Risk
management handbook. Washington, D.C.: Government Printing Office.
[3] Murray,
S. R. (1999). FACE: Fear of loss of face and the five hazardous attitudes
concept. The International Journal of Aviation Psychology, 9(4), 403-411
[4] Velázquez, Jonathan, "Behavioral Traps in
Flight Crew-Related 14 CFR Part 121 Airline Accidents" (2016).
Dissertations and Theses. 193. https://commons.erau.edu/edt/193
Embry-Riddle Aeronautical University,
Scholarly Commons Citation