Acil Durum Yönetimi için Teorik bir Zemin - 1
A theoretical basis for emergency
management - 1
Acil durum yönetimi öncelikle bir dizi
karar verme süreci olarak görülebilir. Muhakemenin hedefi duruma hakim olmaktır[1]. Acil durum yönetiminin hedefi içinde bulunan
duruma olabildiğince hakim olmaktır.
Emergency management can primarily be seen
as a number of decision making processes. In his The goal of decision making is
to achieve control[1]. The goal of
emergency management is to achieve as good a control of the situation as possible.
Kontrol sağlamanın dört genel koşulu
vardır:
1- Bir hedef/amaç olmalıdır.
2- Sistemin durumunu belirlemek mümkün olmalıdır.
3- Sistemin durumunu etkilemek mümkün olmalıdır.
4- Sistemin bir modeli olmalıdır.
Brehmer[1] points to four general
conditions for control.
1- There must
be a goal (the goal condition).
2- It must be
possible to ascertain the state of the system (the observability condition).
3- It must be
possible to affect the state of the system (the action condition).
4- There must
be a model of the system (the model condition).
Koordine edilmiş süreçler kontrol sağlamak için gerekli bu dört temel koşula bağlı olarak incelecektir. Koordine edilmiş süreçleri tartışırken muhakeme işinin zaman ölçeği önemli bir koşul olarak görülür. Kısa bir zaman ölçeği uzun bir zaman ölçeğinden farklı koşullar ve gereksinimler verir. Kısa bir zaman ölçeğinde çalışmanın tipik bir özelliği ölçme ve geri bildirim arasındaki kısa süredir.
The co-ordinated processes discussed in relation to the four basic conditions to achieve controlThe time scale of the decision work is seen as an important condition in discussing the co-ordinated decision processes. Working in a short time scale gives different conditions and demands from working in a long time scale. Typical for working in a short time scale is the short time between the made measure and the feedback. Typical for working in a long time scale is the long time between the made measure and the feedback.
References:
[1] Brehmer, B. (1987). System Design and
the Psychology of Complex Systems. From: Empirical Foundations of Information
and Software Science III. Edited by Jens Rasmussen and Pranas Zunde. Plenum
Publishing Corporation.