The Role of Task-Setting
in Focusing
Dikkatte Niyet Etmenin Önemi
Odaklanmak ilgiyi bir tek nesneye sınırlamak(örn. Bir
şeyin ilgi alanı içine alınması) anlamına gelir. Yoğunlaşmak – dikkat toplamak ilginin
karakterini değiştirmek ve böylece ilgi alanı içindeki nesnenin diğerlerinden
bir bakıma hariç tutmaktır [1] .
To focus means to limit your attention
to a specific object(for ex. inclusion of something into attention). To
concentrate means to change the character of your attention so that included
thing appears in your focus on the basis of some sort of exclusion of others,
so to speak [1] .
Niyet edilen bir görev kümesi, sonraki görev
performansı için aktif olarak korunan bilişsel süreçlerin bir yapılandırmasıdır[2,3]
. Bir görev, bir etkinliği doğru bir şekilde gerçekleştirmek için gereken
talimatların bir temsilidir; görev kümesi, görevin yürütülmesini mümkün kılan
temsiller ve süreçlerin kümesidir [4].
Bilinçaltı, NİYETLER-görev kümeleri aracılığıyla
bilinçle etkileşime girer. Ne zaman ne yapacağımıza karar vererek
bilinçaltımıza hedefler belirleriz.
A task set is
a configuration of cognitive processes that is actively maintained for
subsequent task performance[1] . A task is the representation of a set of
instructions required to perform an activity accurately; a task set is the set
of representations and processes that enable execution of the task [2] .
Subconscious
interacts with consciousness through tasksets. We set goals to our subconscious
by deciding what to do when.
Dikkat
toplama sırasında eğer niyet edilirse yani zihindeki görev-kümesi(task-set)
için bir amaç, bir hedef belirlenirse, bilinçaltının bilinçten çok dahageniş
olabilen kaynakları da dikkat oluşturmak için harekete geçer. Yoğun Dikkatin uzun süreli devamının sağlanabilmesi de
kişinin niyet edebilme alışkanlığına, ve niyet gücünün getireceği yoğunluğa
bağlıdır.
If an intention is set during attentional focusing, i.e. if
a purpose or goal is determined for the task-set in the mind, the subconscious
activates resources that can be much broader than those available to
consciousness to create attention. The ability to form intentions enhances
one's ability to sustain intense focus for a longer period of time, and the
intensity of focus is dependent on the habit of intention formation and the
force of the intention.
Bu kısa
yazımda görev kümesi yerine zaman zamn NİYET ETME deyimini kullandım. Örneğin niyet edebilme alışkanlığı kişinin
benzer görevleri yerine getirirken geliştirdiği iç disiplindir. İlginç olan bir husus ta eskilerin
zamanımızda farklı teknik deyimlerle andığımız çeşitli kavramları din kültürü
içinde yeni nesillere nakletmeleri, biraz eskise de dinin hem Hiristiyanlıkta
hem de diğer dinlerde toplumsal rolü...
In this short piece, I have occasionally used the phrase
"intention formation" instead of "task-set". For instance,
the habit of intention formation is an internal discipline that a person
develops while performing similar tasks. It is interesting to note that in the
past, people conveyed various concepts, which we now refer to with different
technical terms, to the new generations within the religious culture. Although
it is somewhat outdated, religion still plays a significant role in society,
both in Christianity and in other religions.
[1] SARAL,
Ali Riza; Dikkatin Doğası Üzerine, https://www.linkedin.com/posts/ali-riza-saral-22344a262_activity-7037068285057650691-Qeqt?utm_source=share&utm_medium=member_desktop
Dikkatin
Doğası Üzerine
http://largesystems-atc.blogspot.com/2008/07/dikkatin-doasi-zerine.html
On the
Nature of Concentration
http://largesystems-atc.blogspot.com/2008/06/on-nature-of-concentration.html
[2] SARAL
Ali Riza; How to Interact with an Autonomous System, https://www.linkedin.com/posts/ali-riza-saral-22344a262_activity-7024007813475508224-I0yB?utm_source=share&utm_medium=member_desktop
How to
Interact with an Autonomous System
http://largesystems-atc.blogspot.com/2023/01/how-to-interact-with-autonomous-system.html
[3]
Katsuyuki Sakai; Task set and prefrontal cortex, Annu Rev Neurosci,
2008;31:219-45.
Department
of Cognitive Neuroscience, Graduate School of Medicine, The University of
Tokyo, 7-3-1 Hongo,
Bunkyo-ku,
Tokyo 113-0033, Japan; email: ksakai@m.u-tokyo.ac.jp
[4] D. W.
Schneider, G. Logan; 2 Tasks, Task Sets, and the Mapping Between Them ;Pages
27–44, June 2014