Tuesday, December 10, 2019

Pilot Kabininde Etkileşim Tipleri 2


Pilot Kabininde Etkileşim Tipleri 2
Interaction types in the Cockpit
coaching, dominance, and intersubjectivity

KALIFORNİYA ÜNİVERSİTESİ, SAN DİEGO Uçuşta Muhakeme:  Pilot Kabinlerini Muhakeme Sistemleri olarak Anlama
From UNIVERSITY OF CALIFORNIA, SAN DIEGO Cognition in Flight: Understanding Cockpits as Cognitive Systems

Barbara E. HOLDER tarafından Muhakeme Bilimi Felsefe Doktoru derecesi gereklerinin kısmi sağlanması için ileri sürülmüş bir Doktora Tezi.
A dissertation submitted in partial satisfaction of the requirements for the degree Doctor of Philosophy in Cognitive Science by Barbara E. Holder

Üç seviyedeki özellikleri belirlemek için bir etkileşim analizi geliştirildi.  Bu özellikler koçluk, baskınlık ve intersubjectivity şeklinde ortaya çıktı.
An interaction analysis was developed to identify three system-level properties. These properties are emergent interaction patterns I named coaching, dominance, and intersubjectivity.

Koçluk bir pilotun göstergeleri diğer pilotun belirli bir görevini destekleyici ifadelere dönüştürdüğü zaman ortaya çıkar, uçağı kontrol etmek gibi.
Coaching occurs when one pilot transforms representations into statements that are supportive of a specific task of the other pilot, such as controlling the aircraft.

Koçluk etkileşimi sırasında göstergelerin enstrüman panelinden yardımcı pilota ve daha sonra pilota yüklü bir akımı olasıdır.
 During a coaching interaction there tends to be heavy flow of representations from the instrument panel to the copilot and then to the pilot.

Koçluk ifadeleri direktifler 38 38(“burnu kaldır”) veya durum (“bu iyi bir oran”) veya onaylama (“yaptın”) şeklinde verilebilir.  Koçluk yapılan pilot ifadeleri sözle kabul edebilir ya da kendi davranışlarıyla kabul ettiğini belli eder.  Koçluk eden pilot pilotun davranışlarını gözler ve gerektiği şekilde koçluk yapmaya devam eder.
Coaching statements may be given as directives 38 38 (“get that nose over”) or as status (“that’s a good rate”) or as reassurance (“you've got it”). The pilot being coached may verbally acknowledge the statements or acknowledge them through his actions.  The coaching pilot monitors the other pilot’s actions and continues to coach as required.

Koçluk etkileşimi süre olarak değişmek eğilimindedir çünkü mekanik bir hatayı kontrol etmek gibi görevler nedeni ile pilotun koçluğa giriş ve çıkışına geçişi değişkendir.
Coaching interactions tend to vary in duration because pilots transition in and out of coaching to perform other tasks such as verifying a mechanical failure.

Pilot camiasında koçluk kavramı ‘birbirini arkalama’ ifadesi ile temsil edilir.
The notion of coaching is represented in the pilot community in the phrase back each other up.
...