Saturday, December 21, 2019

Pilot Kabininde Etkileşim Tipleri 3


Pilot Kabininde Etkileşim Tipleri 3
Interaction types in the Cockpit
coaching, dominance, and intersubjectivity

KALIFORNİYA ÜNİVERSİTESİ, SAN DİEGO Uçuşta Muhakeme:  Pilot Kabinlerini Muhakeme Sistemleri olarak Anlama
From UNIVERSITY OF CALIFORNIA, SAN DIEGO Cognition in Flight: Understanding Cockpits as Cognitive Systems

Barbara E. HOLDER tarafından Muhakeme Bilimi Felsefe Doktoru derecesi gereklerinin kısmi sağlanması için ileri sürülmüş bir Doktora Tezi.
A dissertation submitted in partial satisfaction of the requirements for the degree Doctor of Philosophy in Cognitive Science by Barbara E. Holder

Üç seviyedeki özellikleri belirlemek için bir etkileşim analizi geliştirildi.  Bu özellikler koçluk, baskınlık ve intersubjectivity şeklinde ortaya çıktı.
An interaction analysis was developed to identify three system-level properties. These properties are emergent interaction patterns I named coaching, dominance, and intersubjectivity.

Son etkileşim deseni intersubjectivity(karşılıklı öznellik) pilotlar arasında paylaşılmış anlayışın ortaya çıkmasıdır.  Hutchins ve Klausen (1996), ticari bir uçağı uçuran ekip elemanları arasında intersubjectivity’nin ortaya çıkışını dokümante etmiştir.
The last interaction pattern is intersubjectivity as the emergence of a shared understanding between pilots. Hutchins and Klausen (1996), documented the emergence of intersubjectivity between crewmembers flying a commercial airplane.


Bu etkileşimler her iki pilotun,  bir ortak faaliyete ilişkin konuşma, 40 40 eylemi cinsinden göreli katkılar yaptıkları zaman oluşur.  Bir komuta değil, bir ortak anlayışa yanıt olarak, kısaltılmış cümleler, üst üste binen konuşmalar, ve eylemler görürüz.
These interactions occur when both pilots make relevant contributions in terms of speech and 40 40 action to a joint activity. We see abbreviated sentences, overlapping speech, and actions in response to an understanding not a command.

Etkileşim uzunluk ve yoğunluk cinsinden değişkendir ve koçluk içerebilir.  Pilotlar bir etkileşimi takiben, bir başka ayrık, fakat bağlam olarak uygun etkileşimi başlatınca, alış-veriş paralel koordinasyona dönüşür.
The interaction may vary in length and intensity and may incorporate coaching. The exchange transitions into parallel coordination when the pilots begin another separate, but contextually appropriate, activity following an interaction.

Paralel koordinasyon her iki pilot ayrık fakat tamamlayıcı faaliyetleri paralel olarak icra ettiğinde oluşur, bir pilot kontrolleri yaparken diğerinin hava trafik kontrolünü araması gibi.
Parallel coordination occurs when both pilots perform separate, complimentary activities in parallel such as one pilot performing checks while the other calls air traffic control.


Karşılıklı öznellik (intersubjectivity) genelliklehata bulma, arıza tespiti, veya ekip uçağın kontrolünü yeniden ele alırken gibi yoğun faaliyetler sırasında oluşur.  Bunlar ekip koordinasyonunun esas olduğu zamanlardır.
Intersubjective interactions usually occur during intense activity, like during a diagnosis, detection of a malfunction, or when the crew is regaining aircraft control. These are periods where crew coordination is essential.

Eğitim programında, Intersubjectivity’ye en yakın deyim sinerjidir, fakat açık şekilde tanımlanmamıştır, kitapların dışındaki davranışları tanımlamak için de.  Bunun eğitim deyimleri açısından tanımlanması şaşırtıcı bir olgu değildir.
The closest term to intersubjectivity in the training program is synergy, but it is not clearly defined nor is it used to describe behavior outside of the books. It is not surprising that this is a more difficult phenomenon to conceptualize in training terms.